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Arte marginal en el parque de los Budas y Dioses en Tailandia.

Marginal Art in the Park in Thailand Buddhas and Gods

Pareja abrazándose, símbolo de la caducidad de las pasiones, en el parque escultorico “Sala Keoku”, del artista tailandés Boun Leua Sourirat, el fallecido ermitaño con fama de santo o loco que encarnó el concepto de “arte marginal”. El parque, construido a finales de la década de los 70, está poblado por más de 200 figuras, entre las que destacan media docena de budas y dioses de hasta 25 metros de alto, en una combinación de galería de arte al aire libre y lugar de culto en la provincia de Nong Khai, en el noreste de Tailandia. EFE/Gaspar Ruiz-Canela Gaspar Ruiz-Canela / EFE

 

Vista del parque escultórico “Sala Keoku” del artista tailandés Boun Leua Sourirat, el fallecido ermitaño con fama de santo o loco que encarnó el concepto de “arte marginal”. El parque, construido a finales de la década de los 70, está poblado por más de 200 figuras, entre las que destacan media docena de budas y dioses de hasta 25 metros de alto, en una combinación de galería de arte al aire libre y lugar de culto en la provincia de Nong Khai, en el noreste de Tailandia. EFE/Gaspar Ruiz-Canela Gaspar Ruiz-Canela / EFE

Recinto del ciclo de la vida y la muerte en el parque “Sala Keoku”, del artista tailandés Boun Leua Sourirat, el fallecido ermitaño con fama de santo o loco que encarnó el concepto de “arte marginal”. El parque, construido a finales de la década de los 70, está poblado por más de 200 figuras, entre las que destacan media docena de budas y dioses de hasta 25 metros de alto, en una combinación de galería de arte al aire libre y lugar de culto en la provincia de Nong Khai, en el noreste de Tailandia. EFE/Gaspar Ruiz-Canela Gaspar Ruiz-Canela / EFE

BUNLEUA SULILAT

Bunleua Sulilat was born in 1932 as the seventh of eight children to a family in Nong Khai province, Thailand. According to a legend, as a young man, he fell into a cave and thus met hermit Keoku, his spiritual mentor, after whom Sala Keoku (The Hall of Keoku) is named.

Bunleua Sulilat as a young man.

Upon graduating from his apprenticeship with Keoku, Sulilat took on monumental sculpting, and proceeded with the construction (in 1958) of his first concrete sculpture garden,Buddha Park near VientianeLaos. Concerned about the political climate in Laos after the 1975 communist revolution, Sulilat crossed Mekong fleeing to Thailand. In 1978, he commenced the construction of a new sculpture garden, Sala Keoku, located across the river from the old one.

Sulilat’s eccentric and captivating personality and the blend of Buddhism and Hinduism he professed proved to hold great appeal to some of the locals, and Sala Keoku became something of a religious sect headquarters. The title Luang Pu (usually reserved for monks) came to be applied to Sulilat, who was technically a secular man. Both of the parks were constructed from donated concrete by hundreds of unskilled enthusiasts working without payment. Some other residents of the area considered Sulilat to be insane.

In his later years, Sulilat suffered a fall from one of his giant sculptures. Subsequently, his health deteriorated (the precise relation of his illness to the fall is unclear; he appears to have suffered from some blood disease), and he died in 1996. His mummified body has been preserved on the 3rd floor of the Sala Keoku pavilion building.

(Fuente:  http://en.wikipedia.org/wiki/Bunleua_Sulilat  y selección de Patrick)

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